1. Jangan bercakap atau memulakan percakapan semasa mendengar.
2. Tumpukan perhatian; Dengar dengan hormat, tidak berbual atau membaca semasa orang sedang bercakap.
3. Elakkan gangguan; Elakkan dari mewujudkan gangguan seperti meramas kertas gula-gula atau menggendang jari ke meja.
4. Bersabar; Beri masa kepada orang yang bercakap menghabiskan percakapannya. Jangan mengganggu seseorang yang sedang bercakap.
5. Jangan cepat marah (berang); Orang yang marah-marah semasa mendengar akan memberi tafsiran yang berlainan pada apa yang didengarinya.
6. Tanya soalan-soalan dengan ikhlas. Soalan-soalan daripada orang yang mendengar menandakan dia mendengar apa yang diperkatakannya.
7. Bersederhana dengan hujah dan kritikan; Pendengar yang baik tidak keterlaluan dalam memberi kritikan dan hujah. Kalau keterlaluan, dikatakan beremosi dan kurang jujur. Ini akan menimbulkan kemarahan orang yang bercakap.
8. Galakan supaya berasa senang; Mendengar dengan tenang, senang dan gembira membantu orang-orang yang bercakap untuk selesa terus bercakap.
9. Memahami orang yang sedang bercakap;
10. Berazam, melarang dan berjanji kepada diri tidak akan bercakap dari permulaan hingga ke akhir perbualan kecuali perlu.
p/s: Pendengar yang unggul selalu didambakan oleh setiap manusia. Maka, jadilah salah seorang pendengar yang terbaik yang pernah muncul di depan mereka.
No comments:
Post a Comment