Menjadi Pendengar Unggul



 

1. Jangan bercakap atau memulakan percakapan semasa mendengar.

 

2. Tumpukan perhatian; Dengar dengan hormat, tidak berbual atau membaca semasa orang sedang bercakap.

 

3. Elakkan gangguan; Elakkan dari mewujudkan gangguan seperti meramas kertas gula-gula atau menggendang jari ke meja.

 

4. Bersabar; Beri masa kepada orang yang bercakap menghabiskan percakapannya. Jangan mengganggu seseorang yang sedang bercakap.

 

5. Jangan cepat marah (berang); Orang yang marah-marah semasa mendengar akan memberi tafsiran yang berlainan pada apa yang didengarinya.

 

6. Tanya soalan-soalan dengan ikhlas. Soalan-soalan daripada orang yang mendengar menandakan dia mendengar apa yang diperkatakannya.

 

7. Bersederhana dengan hujah dan kritikan; Pendengar yang baik tidak keterlaluan dalam memberi kritikan dan hujah. Kalau keterlaluan, dikatakan beremosi dan kurang jujur. Ini akan menimbulkan kemarahan orang yang bercakap.

 

8. Galakan supaya berasa senang; Mendengar dengan tenang, senang dan gembira membantu orang-orang yang bercakap untuk selesa terus bercakap.

 

9. Memahami orang yang sedang bercakap; Cuba / cuma fahami apa yang dimaksudkan oleh orang yang bercakap. Pendengar yang baik tidak mentafsir maksud mengikut pemikiran dan pengertiaannya sahaja.

 

10. Berazam, melarang dan berjanji kepada diri tidak akan bercakap dari permulaan hingga ke akhir perbualan kecuali perlu.

p/s: Pendengar yang unggul selalu didambakan oleh setiap manusia. Maka, jadilah salah seorang pendengar yang terbaik yang pernah muncul di depan mereka.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...