Imbas Kembali [Tempur, Ganda dan Olahraga]

Kejora IV, Kejohanan Pencak Silat Rakan Wajadiri Jemputan IPT UPM 2007



[Banting kejohanan]


[Di UPM]


Imbas kembali ketika mula-mula menyertai pertandingan silat. Sebelum ini, tidak pernah langsung menyertai mana-mana pertandingan silat samada di peringkat sekolah rendah atau menengah. Ini kerana ketika zaman sekolah menengah, tidak ada pendedahan dan tidak begitu aktif dengan silat. Hanya aktif dengan Bulan Sabit Merah sahaja.


[Pasangan untuk Tempur]

Bermula dengan latihan yang agak lasak sedikit kerana bermain tangan kosong dan senjata, tambahan lagi kena mengikut tempoh masa yang telah ditetapkan iaitu 3 minit; 1.5 minit untuk tangan kosong dan bakinya pula untuk permainan senjata.

Ada isyarat yang akan dibunyikan oleh pencatat masa atau wasit. Dalam dua gelanggang (kebiasaannya), setiap gelanggang akan diberi pilihan samada wisel atau paluan gong. Bagi tempur, muzik iringan dibenarkan dan senjata boleh bertembung. Sempat main tempur dan ianya amat menyeronokkan walaupun selepas itu, terasa amat penat. Tetapi apabila berada dalam gelanggang, memang terasa asing. Hanya pasangan yang berada di depan sahaja yang jadi panduan. Sorakan dan teriakan kawan di luar gelanggang memang tidak terasa dan tidak kedengaran. Hanya tumpu kepada pasangan di depan. Gong atau wisel kedua akan dibunyikan apabila tinggal 10 saat terakhir dan bunyi ketiga akan dibunyikan apabila sudah cukup masa yang telah ditetapkan.

Bagi tempur, muzik akan dipilih oleh pasukan itu sendiri. Iringan muzik akan memberi rentak dalam permainan oleh pesilat dalam gelanggang.

International University Pencak Silat Championship 2008, MMU Cyberjaya



[Di hadapan banting]

Sekali ingat Tempur dan Ganda adalah satu benda yang sama. Rupanya ini tersilap. Ganda, senjata pesilat tidak boleh bertembung. Berbeza dengan tempur, ianya boleh bertembung dan pernah main senjata (parang) sehingga terpercik bunga api. Ketika kejohanan ini, sudah tidak pakai lagi Tempur tetapi digantikan dengan Ganda. Dalam acara ini, sudah tidak ada lagi muzik iringan seperti acara Tempur. Pesilat hanya berpandukan bunyi Gong dan wisel dari Wasit dan penjaga masa.

Ketika kejohanan ini, masuk dalam dua acara iaitu Ganda dan Silat Olahraga. Silat Olahraga bagi kategori A dimulakan dahulu dan ketika ini, ada kecederaan pada bahagian betis dan sedikit sebanyak memberi kesan kepada pertandingan pada sebelah malamnya pula, Ganda. Sepatutnya, dihabiskan dahulu pertandingan kategori seni kemudian disudahi dengan Silat Olahraga. Ini kerana terdapat juga peserta yang masuk dalam dua acara.


[Pakaian masih sama. Cuma seluar disentengkan sedikit. Pakaian 'tempur']

Kejohanan ini turut disertai oleh pasukan jemputan dari luar negara. Salah satunya adalah seperti Seligi Tunggal dari Singapura. Tidak ketinggalan, seorang peserta dari Austria yang turut mengambil bahagian. Di bawah adalah persembahandari TUDM yang juga mendapat pingat emas dalam acara Tempur yang sempat diambil video.



Kejuaraan Pencak Silat Piala Seri Bitara dan Jemputan UPSI



Kali ini menyertai pertandingan silat di UPSI, dan ianya adalah terbuka. Terdapat kontinjen dari ATM dan Maktab Polis turut menyertai kejohanan ini. Kali ini, turut menyertai dua kategori iaitu Ganda dan Silat Olahraga. 

Semasa berada dalam gelanggang, pernah ditegur oleh Wasit kerana kuda-kuda rendah. Dalam kategori Silat olahraga, ada tiga pusingan (setiap satu pusingan adalah dua minit) untuk menetukan siapa juara bagi tiap perlawanan. Ianya dikira kalah mati. Dalam dua pusingan, Wasit sempat berpaling dan menegur agar kuda-kuda tidaklah terlalu rendah. Masuk pusingan ketiga, dia sekadar menjeling sahaja. Mungkin ini kerana terlalu ikut dengan permainan Tempur kerana kalau kuda-kuda rendah, nampak menarik.

[Muka penat. Tak cukup stamina]

Pasangan Tempur dari TUDM yang pernah masuk bertanding dalam kejohanan di MMU Cyberjaya tidak ada tidak masuk kali ini. Ini sedikit sebanyak terlepas peluang untuk menyaksikan mereka membuat persembahan pada malam penutup kejohanan.


Kejohanan Pencak Silat Terbuka IPT dan Jemputan UKM 2009 ( Piala Taming Sari)


[UKM]

Kejohanan ini berlangsung di UKM, Bangi. Kali ini hanya masuk acara Silat Olahraga kerana pasangan untuk Tempur dan Ganda mengikuti Latihan Industri. Tidak banyak yang hendak dikatakan di sini kerana hanya menyertai satu acara sahaja gambar banyak yang tidak dapat diambil,tidak seperti sebelum ini. 

Kejohanan ini, tidak begitu ramai yang datang seperti pasukan pilihan seperti ATM, UiTM dan lain-lain lagi. Ini mungkin disebabkan masalah dari pihak yang ingin masuk bertanding dan lain-lain lagi yang tidak dapat dielakkan. Ada juga pasukan yang masuk kejohanan ini, terpaksa menukar peserta pada saat-saat akhir disebabkan sebelum ini, mereka telah membuat perlawanan persahabatan bagi mamantapkan lagi pasukan mereka.


Sepanjang Perjalanan

Sepanjang penglibatan dalam kejohanan ini, terdapat sedikit coretan yang sedikit memberi sedikit sebanyak pengalaman berharga;


[Tayar pancit ketika perjalanan ke UPM dari MMU Cyberjaya.
Tinggal di asrama UPM semasa kejohanan di MMU]


[Bergambar bersama pasukan dari UPSI]



[Bergambar bersama pesilat dari Austria (kanan)]

[Bergambar di hadapan Rumah Za'ba di UPSI]

[Pesilat kategori bebas; IKM Lumut, ATM, MSU]

[Bergambar bersama selepas penyampaian hadiah]

[Pintu belakang UPSI sebelum bertolak pulang ke Kuala Lumpur]

[Barangan yang kami perlu bawa pulang]

[Tiket bas dari Tanjung Malim ke Kuala Lumpur.

Kami datang dengan bas 'lompat']

[Di kolej kediaman, Kolej Tenaga]

[Jurugambar dan juruvideo bagi pertandingan]


p/s: Jauh perjalanan luas pemandangan. Tambah kenalan dari segenap lapisan masyarakat.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...