Kena Serang Di Facebook




Ada teguran buat semua perempuan terutama melibatkan laman sosial. Satu kes yang pernah diceritakan, seorang budak perempuan ini pernah kena serang oleh tunang orang di laman sosial Facebook. [Facebook lagi. Memang Facebook banyak berlaku kes-kes macam ini].

Berkawan dengan sesiapa saja tidak salah tetapi bila berkawan dengan tunang orang nie, siapa tidak marah terutama orang perempuan. Perempuan mana tidak sakit hati bila ada perempuan lain duduk 'huha huha', manja-manja dan gatal dengan tunang dia? Sekali-sekala mungkin boleh terima tetapi lama-lama boleh mengamuk juga.

Salah siapa sebenarnya? Nak salahkan perempuan yang serang kita tue buat apa? Dah memang kita memang jenis gatal pergi layan tunang orang tue siapa suruh? Lepas tue sumpah-menyumpah kata perempuan tue gila la apa la lagi sedangkan kita sikit pun tidak fikir apa yang kita buat sampai orang jadi marah kat kita.

Ada lagi yang diperhatikan, apabila komen dibuat di wall orang lain, jenis padamkan apa yang telah dikomen di wall orang lain yang ada keluar sebagai notification di wall sendiri. Nak tutup atau sembunyikan apa yang telah dikomen di wall orang lain. Nampak benar apa yang dibuat, memang tidak mengaku salah dan apabila ditegur, mula melenting. Pantang tegur, mudah melenting. Cari salah dan ungkit balik kesalahan orang lain yang serba-serbi tidak kena.

Aku nasihatkan ini sebagai peringatan kepada sesiapa yang berhak untuk ditegur dan tidak mudah melenting apabila ditegur. Boleh berfikir kenapa aku tegur begini dan begitu. Asyik nak bersukaria, melalak, asyik keluar tanpa tujuan yang wajib keluar dan 'huha huha' siang bawa ke malam. Dari terus hanyut dan lagha, baiklah aku tegur dan tegur lagi. Namun malangnya lepas aku tegur, aku pulak kena marah.

Fitrah manusia kena tegur-menegur sebelum terlambat. Karang nanti kena perkara tidak elok [macam-macam boleh kena terutama melibatkan makhluk halus dan sihir] bila orang dah meluat dan sakit hati sebab ganggu tunang orang nie. Tidak pernah terfikir lagi, apa yang kita buat, biasanya dapat balik kepada kita. Mungkin dah terlalu pandai, masuk belajar tinggi-tinggi tetapi kalau tidak boleh nak fikir apa kesan-kesan yang mungkin terima memang tak guna la belajar tinggi-tinggi.

p/s: Terimalah teguran walaupun dah banyak kali tegur. Sekejap jadi macam ini, sekejap jadi macam itu. Kalau orang tegur tue, maknanya orang sayang la kat kita. Kalau tidak tegur, memang sesuai sangat sebagai balasan yang patut terima.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...