Walkie Talkie + HAM Radio + PTT Hp


[Handy]

Perbezaan Antara Walkie Talkie , HAM Radio dan PTT hp

Terdapat dua jenis radio yang digunakan iaitu jenis UHF dan VHF. Dimana UHF yang sering kita nampak pada mat-mat guard di shopping kompleks atau lebih sinonim dipangil walkie talkie.Manakala set VHF pula sinonim di panggil HAM Radio.Perbezaan kedua-dua jenis ini ialah dimana jarak sesuatu pancaran berbeza.UHF hanya tertakluk pada jarak sekitar 5 KM saja.Manakala VHF pada jarak yang jauh, dimana ia juga berdasarkan kekuatan antenna ataupun jenis "working conditions yang digunakan". Beza PTT hp disini adalah ianya sama seperti UHF dimana walaupun PTT hp menggunakan repeter talian prabayar tapi masih tertakluk pada capaian line. Sekiranya tersesat di hutan dan tiada "network coverage" , PTT hp tidak dpt berfungsi tapi bagi Ham radio ia tidak menimbulkan sebarang masalah.

Cara percakapan juga berbeza kerana menggunakan PTT hp , pengguna tidak perlu mengikut adab berhubung atau dengan kata lain 'main belasah je' dan tidak dipantau oleh SKMM. Berbeza dengan radio VHF atau HAM radio, percakapan perlu dijaga dan perlu mengikut Q-Code yang ditetapkan oleh SKMM malah dipantau oleh pihak berkuasa. Perbezaan yang ketara ialah HAM Radio cuma perlu membayar RM 24 setahun bagi lesen B dan RM36 bagi lesen A, akan tetapi pengguna PTT hp, perlu membayar RM 1 sehari atau RM 15 sebulan ( mencecah RM 180 setahun) . Selain itu, bila menggunakan HAM Radio , secara tidak langsung dapat mendidik kita cara bercakap secara tersusun dan lancar serta menghormati rakan-rakan lain.

Selain itu, rakan HAM Radio boleh berhubung dengan ramai rakan pada satu-satu masa. Contohnya , semasa berlaku kecemasan, rakan-rakan radio yg sedang monitar dengan pantas bertindak untuk menghulur bantuan serta dapat menghubungi pihak berkenaan untuk mendapatkan bantuan lanjut.

Sumber :
http://radioamaturteam.blogspot.com/2010/03/sejarah-radio-amatur-di-malaysia.html

1 comment:

anel said...

Maillambung1986@gmail.com

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...