Pada mulanya kami menjangka tayar pecah kerana selepas bunyi letupan, kenderaan yang aku pandu pergerakannya tidak stabil. Sebaik turun dan melihat tayar, ianya tidak pancit dan masih berisi angin. Apabila aku melihat dengan teliti, bunga tayar sudah terkopak dan panjangnya hampir sehasta.
Setelah berfikir panjang akan risiko dan kemungkinan yang akan timbul, kami bercadang meneruskan perjalanan walaupun tayar kenderaan berkenaan tercabut bunganya. Kenderaan itu aku pandu dengan perlahan setelah lampu isyarat kecemasan dinyalakan. Keadaan seperti menunggang kuda apabila menaiki kenderaan yang tercabut bunga.
Bimbang juga bersarang di hati kerana beberapa kemungkinan; takut tayar pecah dan apabila berlaku kemalangan, pinggan dan gelas yang berada di belakang akan mencederakan kami yang berada di bahagian hadapan. Inilah risiko apabila membawa kenderaan pacuan empat roda yang berkeadaan tidak sempurna. Sekiranya kenderaan itu dipandu dengan laju dan tayar pecah, maka terjadilah kemalangan (dengan pinggan dan gelas serta lauk-pauk yang panas di belakang meyang ke hadapan.
Kami tiba di Jalan Mahmood dengan selamat. Syukurlah tidak ada kemalangan lain lagi selepas itu.
p/s: Kemalangan berlaku bukanlah disebabkan oleh sikap pemandu semata-mata tetapi keadaan sekeliling seperti kenderaan yang meragam serta cuaca yang tidak dapat diramalkan oleh manusia.
3 comments:
keto2 bereh dos kow...aritu keh gapo dos..?hup kt umoh sepu tuh..
aih...mujo tadop gapo2 pemandu dio n penumpang..huhu
wanie: alhamdulillah..tadop jadi gapo hok teruk
ayushita: keto hari tue patoh lower arm..check keto molek ayu..kam jadi supo sayo plok..nayo la kalu atah highway
Post a Comment