Punca Persatuan Tidak Dapat Pergi Jauh

Punca Persatuan Tidak Dapat Pergi Jauh. Ramai yang hendak menjadi orang atas atau pegawai di dalam persatuan tetapi tahukah anda, apa sebab-sebab yang menjadi punca mengapa persatuan tidak dapat pergi jauh seiring perubahan zaman? Berikut adalah punca-puncanya.

1. Jawatan Dipegang Oleh Orang Yang Tidak Selayaknya.

A. Punca - Dipegang oleh orang yang tiada ciri-ciri seorang pemimpin. Hanya semata-mata nama jawatan tetapi tidak bergerak. Mesyuarat datang dan banyak bercakap tetapi tidak memberi cadangan.

B. Penyelesaian - Jawatan dipilih dari orang yang boleh memberi komitmen dan sedia bekerjasama bagi memajukan persatuan. Pemilihan berdasarkan produk serta komitmen yang telah dijalankan sepanjang aktiviti.

2. Tidak Ikut Peredaran Semasa.

A. Punca - Hala tuju dan motif serta tujuan masih tidak berkembang. Dunia semakin lama semakin maju dengan teknologi dan inovasi tetapi pemikiran masih sama. Berpegang kepada falsafah lama dan tidak seiring dengan perubahan semasa.

B. Penyelesaian - Ikut perkembangan dunia semasa dan trend terkini. Selalu membaca berita, mencari maklumat dan informasi terkini sekurang-kurangnya dunia luar negara. Jika tempatan, ianya bersifat membina.

3. Tidak Kreatif.

A. Punca - Tiada usaha memajukan persatuan setanding malah lebih daripada yang lain. Tiada pemikiran global dan glokal.

B. Penyelesaian - Idea dari pihak lain yang menarik boleh diketengahkan bagi mengembangkan idea berfikir spontan.

4. Tiada Inisiatif.

A. - Usaha untuk memajukan persatuan tiada langsung dari dalam diri. Hanya berpegang kepada sikap sebagai seorang pengguna, bukan sebagai pengeluar produk.

B. - Berani meluahkan pendapat dan pendapat itu didengari oleh semua pihak. Pendapat jika tidak dapat dilaksanakan segera, ianya boleh dibuat pada masa akan datang.

5. Dengki dan Khianat.

A. Punca - Sikap dan gejala yang tidak sihat apabila melihat orang lain boleh memberi pandangan dan buah fikiran untuk memajukan persatuan. Kelompok ini akan menarik kelompok yang sama dan bekerjasama nenjadi individu berkenaan.

B. Penyelesaian - Sikap individu jika tidak diubah boleh menjahanamkan organisasi. Rawatan dari pakar psikologi boleh membantu.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...