Nak Ulang Berapa Kali Baru Faham?


1. Masalah bagi manusia yang tidak boleh guna ayat dengan betul dan tidak boleh ditegur kesalahan dia.

2. Apabila ditegur, mula meroyan. Merajuk. Akhirnya mula merapu.

3. Selepas merapu, mula menyumpah seranah dan mencarut.

4. Tidak terkecuali manusia yang datangnya dari lepasan sekolah arab. Agama memang dalam tangan kerana di sekolah arab, agama ditekankan.

5. Cerita bermula di group Whatsapp. Admin masukkan ke dalam untuk aktiviti dan maklumat persatuan.

6. Bila aku bagi contoh, apa yang boleh didapati apabila keluar bertugas.






7. Datang la seorang ini yang tidak reti nak guna ayat dengan betul.



8. Aku tanya siapa dia nie? Datang tanya seperti marah-marah.

Nota: Dari maklumat di sini ianya seakan-akan seorang yang datang tanya soalan dengan marah-marah. Kenyataan adalah seperti berikut:

?? – The double question mark is appropriate for expressing active anger that needs to be addressed immediately. This is not to be confused with passive anger that will fester for months, which requires an ellipsis (“I’m not mad at you . . .”). The double question mark should be used in cases like “Is that a sweatshirt or a pile of garbage??” “Didn’t you hear me when I said 6:15??” and “Who steals a calendar??”

9. Ianya agak kurang ajar tanya soalan dengan marah-marah dan tiba-tiba macam itu bagi aku.


10. Datang yang lain, tanya apa yang kecoh semua ini. Lebih kurang. Aku ada menyatakan berkenaan sukarelawan Bulan Sabit Merah apabila keluar bertugas, KTMB ada bagi pengecualian tiket untuk.


11. Aku ada menyatakan, lebih baik pejabat [IPC sebagai contoh] buat surat untuk bukti hitam putih sukarelawan pergi bertugas. Kerana berdasarkan pengalaman aku pergi bertugas, ada stesen yang minta surat menunjukkan kami pergi bertugas. Contoh surat hitam putih:




12. Datang orang yang sama, dengan nada mengejek  dan merajuk kerana tidak kenal dia. Pada mulanya memang aku tak ingat siapa dia tapi selepas dapat bayangan dia dari mana, terlintas di fikiran aku siapa dia.


13. Datang admin group, bagi komen. Orang tersebut menyapa admin masuk. 

14. Aku menyatakan, tak mengapalah apa yang dia rasa. Kalau nak ikutkan gaya bahasa ??, !! itu adalah gaya tengking. Kalau dia belajar dan kaji gaya bahasa dalam penulisan. 

15. Aku ajak admin untuk pergi bertugas sekali. Boleh tengok dan dengar suasana di tempat bertugas. 


16. Dia kata aku tak pandai tegur pulak. Menyindir aku dah berlagak terer. 

17. Aku kata, "Aku nak cakap macam mana?". Minta dia tengok balik apa yang dia tulis sebelah atas.

18. Dengan sombong, dia kata "Pergi mampus la engkau, peduli apa aku".

19. Aku rileks je, malas nak layan.

20. Ada orang left group.

21. Dia menganjing, "Setakat pegang kamera ambil gambar ingat aku kisah".



22. Teruk betul dia nie. Apa kaitan dengan kamera?

23. Ada orang left group lagi.


24. Dia mula marahkan aku. Panas la nie kiranya dengan aku. Dia kata aku dah kira hebat la nie sekarang.

25. Aku tegaskan lagi berkenaan sukarelawan yang dikecualikan bayar tiket KTMB termasuk anggota yang pergi bertugas dan tanya perlu ke anggota lain? 

26. Perlu ke buat double question mark '??".

27. Nak marah sebab apa?



28. Aku tanya, kenapa kata aku besar [kepala] pulak.

29. Dia mula mencarut dan hilang sabar. Dia tanya soalan sama. Dia kata aku tak faham soalan pulak. 

30. Aku tak faham betul apa masalah dengan dia nie. Aku dah nyatakan di atas.

31. Sampai terpaksa BOLD jawapan yang telah aku nyatakan di sebelah atas.

32. Apa masalah dia sebenarnya?


33. Dia tak reti baca ke apa yang aku tulis.

34. Dia sendiri kata dia memang tak faham soalan. Dia tanya balik soalan yang sama. Lain yang aku tulis, lain yang dia tanya. 

35. Dia kata aku reti baca ke tidak dengan marahnya.

36. Aku tampalkan printscreen / capture screen penyata yang aku tulis sebelum dia masuk mencelah dan tanya soalan yang dah aku nyatakan sebelum ini. 


37. Aku terpaksa BOLD lagi jawapan bagi dia nampak dengan terang. 

38. Dia left group. Admin sendiri pun dah lama left. 

39. Member group yang lain pun dah left group. Menyusul di belakang.

40. Aku pun malas nak duduk dalam group nie, left juga la. 


Menyampah betul dengan manusia yang jenis kena ulangbalik penyata yang dah ada depan mata. Soalan dah ada jawapan dia depan mata, jelas lagi terang. Dah la guna ayat tak sesuai. Menyumpah dan mencarut lagi. Betapa tidak bertamadun manusia jenis macam nie. 

Pada pertengahan cerita ini, aku dapat tangkap siapa manusia ini. Bekas budak sekolah arab, peminat Emo, peminat muzik Ska lebih kurang dari gambar dia. Skinhead juga.


Masalah main dengan budak, orang yang tak reti nak guna bahasa dengan elok, bila tegur, menyumpah balik. Siap mencarut. Zaman sekolah arab dulu, ustaz tak ajar ke? Ke ada masalah jiwa; kena pukul dengan keluarga sampai jadi biadab dan tiada adab segala bagai?

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...