Selamat Tinggal Sayang


[Sebelum menunggang,pastikan topi keledar diikat dengan ketat dan kemas]


[TXR 150]


[Dari pandangan belakang]


[Dari pandangan sisi]


[Dari pandangan hadapan]


[Sebahagian depan, diambil separuh sahaja]


[Gambar diambil ketika mula-mula beli]

Ini bukannya berpisah dengan teman wanita atau sesiapa yang ada kaitan dengan benda hidup tetapi adalah berpisah dengan kenderaan yang pernah menjadi nadi dalam kehidupan; kenderaan yang digunakan untuk pergi ke kelas, kedai, pasar raya dan juga pernah digunakan untuk pergi kerja. Tidak lupa juga, pergi latihan silat di Meru, Klang.

Kelajuan yang pernah dicapai sebelum ini adalah sekitar 150 km/j di atas Jalan Raya Guthrie (GCE), tidaklah berlumba tetapi sekadar untuk ujian kelajuan yang dapat dicapai oleh motor ini sahaja. Sekadar menunggang seorang, itu bukannya berlumba namanya. Walaupun model tahun 1995,tetapi kelajuan yang dapat dicapai, agak memuaskan kerana kapasiti enjin adalah 147 cc(dibundarkan kepada terdekat, 150 cc).

Setelah dipakai selama hampir setahun dan dibiarkan tersadai selama hampir juga setahun kerana masalah kerosakan yang tidak mungkin dapat ditanggung maka terpaksalah berpisah. Antara kerosakan yang telah ditanggung selama ini adalah seperti berikut;

a. Brek cakera bocor dan bengkok. Terpaksa ditukar satu set lebih kurang termasuk cakera.

b. Lampu isyarat sukar untuk diperolehi di Shah Alam. Ada kawan bagitahu, di Klang ada menjual barangan ganti bagi model 'Panther' dan 'Jerung'. Aku pakai coverset 'Jerung'. 

c. Tangki minyak bocor. Terpaksa korbankan duit untuk tukar yang baru. Kalau ditampal, masih terdapat hakisan di bahagian dalam tangki akibat karat. Hari ini mungkin masih selamat tetapi lama kelamaan akan merosakkan karburetor. 

Kulit atau 'coverset' dan aksesori yang lain sukar untuk diperolehi sekarang kerana model ini sudah tidak dikeluarkan dan jika ada, mungkin tidaklah barangan asal dan kalau ada mungkin barangan tiruan seperti 'coverset' dikatakan boleh dibuat dengan 'fiberglass'. Seperti motor yag telah dipakai ini, lampu isyarat diambil dari Yamaha RXZ.

 

p/s: Mungkin di masa akan datang, pakai motor lain. Ducati? Hayabusa? K1000? 

2 comments:

simiey said...

huhuu..
comei

airmien said...

sedak bowok..bunyi derah po pelaka..huhu..

[huhu..kaloh mat rempit]

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...